Народна мудрість говорить: святе місце порожнім не буває, а ринкова економіка вносить в цю мудрість своє доповнення - прибуткове місце завжди кимось зайняте. Саме так і сталося з гральним бізнесом в Україні, коли в 2009 році він був виведений з легального правового поля і був змушений "піти в тінь". У 2020 році ігорку "легалізували знову. Але навіть найкращий закон не в змозі змінити стан справ відразу без затримок і конфліктів. Про те, як нелегальний гральний бізнес впливає на ситуацію з громадським порядком в статті на УН розповів Сергій Паламаренко. Пропонуємо читачам текст цього матеріалу .
З прийняттям Верховною Радою Закону України "Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор" №768-IX і вступом його в силу влітку минулого року, почалося повернення ринку азартних ігор з тіні. Але навіть найкращий закон не в змозі змінити стан справ відразу без затримок і конфліктів. Легалізація грального ринку - це процес не тільки тривалий, але і пов'язаний з опором тих, хто звик за останні дванадцять років працювати "в тіні". До того ж, використовуючи необізнаність громадян про те, як же швидко і точно відрізнити чесно працюючих операторів ринку з високою соціальною відповідальністю від "тіньовиків", що маскуються під них, противники легалізації використовують різні маніпуляції, щоб очорнити весь гемблінг скопом. Заважаючи, тим самим, розвитку "білого" ринку азартних ігор і сприяючи продовженню роботи ринку "чорного".
Саме тому необхідно не просто дати чіткі визначення критеріїв, за якими можна було б просто і оперативно, навіть не будучи вузькопрофільним фахівцем, відрізнити легальних операторів грального ринку від нелегальних, а підготувати методичні рекомендації для гравців, які були б доступні ... на сайті Національного регулятора, наприклад. Зараз же, для того, щоб визначити чи є оператор легальним, найшвидший спосіб - це знайти його на сайті КРАІЛ в розділі Реєстри та Переліки . Втім, незабаром повинні запрацювати самі реєстри, і тоді процедура буде ще простіше. Але це ніяк не виключає необхідності наявності простих і доступних методичних рекомендацій для гравців, з якими можна було б ознайомиться не тільки в Інтернеті, але і безпосередньо в ігрових залах / казино / букмекерських конторах.
Чому це важливо?
По-перше, тому що ринок азартних ігор знаходиться на стадії становлення, тобто він дуже вразливий до всілякого роду провокацій та маніпуляцій як з боку його супротивників, так і з боку бенефеціарів "чорного" ринку. Особливо це помітно за матеріалами в ЗМІ, де багато е... експертів люблять розмірковувати про те, що оскільки "тіньові" гральні заклади та онлайн-платформи продовжують працювати, то "легалізація нічого не змінила". При цьому, з поля зору даних експертів якось випадає той факт, що на вулицях українських міст вже немає більшості гральних клубів, які працювали "під дахом" миттєвих лотерей, немає тисяч ігрових залів, закритих правоохоронними органами за останні два роки... Загалом, позитивні моменти якось "випадають з поля зору", і акценти в коментарях ставляться тільки на негативах.
По-друге, нагадаю, що за два роки роботи нової влади в плані боротьби з тіньовим гральним ринком було зроблено більше, ніж за десять років до цього. І зроблено це було з метою реформування галузі і виведення ігрової індустрії "з тіні в світло". А цей процес неможливий без активної боротьби держави з представниками нелегального ринку. Адже його наявність - це загроза не тільки легальному ринку, це загроза суспільству: там, де ведеться гра на гроші незаконно, завжди виникає спокуса не тільки в приховуванні їх від фіскалізації, але і "відбирання" виграшів у гравців. А це вже чистої води кримінал, причому вельми небезпечний для здоров'я і життя громадян. Між іншим, легальний ринок азартних ігор - це, в першу чергу, саме гарантії безпеки для учасників. Гарантії, які "тіньової" ринок не може і не буде ніколи надавати. Втім, при наявності політичної волі (а вона зараз є), ліквідація нелегальних гральних закладів - це лише питання часу і... координації зусиль різних гілок влади, так як виключно силовими способами цю проблему не вирішити.
Ліквідація "чорного" ринку азартних ігор - це комплексне завдання, яке вирішується за допомогою об'єднань зусиль різних інститутів влади, кожен з яких зобов'язаний, в міру своїх повноважень і компетенцій, забезпечувати виконання своєї частини роботи:
- Законодавчий інститут - створювати такі норми і положення, які б дозволили легальному гральному бізнесу розвиватися і гарантували гравцям чесне, відповідальне і безпечне ігрове середовище.
- Інститути виконавчої влади - забезпечували дотримання всіх регуляторних процедур і стояли на сторожі інтересів як держави, так і споживачів послуг.
- Правоохоронні ж органи - знаходили і припиняли роботу нелегальних гральних закладів, які не тільки обманюють гравців і не платять податки, а й активно фінансують інформаційну кампанію, спрямовану проти легального ринку азартних ігор.
Тільки синергія дій всіх сторін по боротьбі з нелегально діючими гемблінг-суб'єктами забезпечить надійний захист і громадянам, і бізнесу, а також гарантує, що ринок азартних ігор буде розвиватися в правовому полі.